Internetsnelheid verbeteren door het juiste gebruik van je WiFi-router. Klinkt raar, maar er is echt heel veel snelheidswinst te behalen door je WiFi-router goed te gebruiken.
Grof gezegd zijn er twee belangrijke factoren voor de internetsnelheid bij een WiFi-router. Het soort en de plek waar hij hangt/staat.
Je hebt verschillende frequenties waarop een draadloze router kan werken. Op 2,4 GHz en op 5 GHz. Sommige routers kunnen op de ene frequentie werken en andere weer op de andere frequentie. Ook zijn er routers die op allebei de frequenties werken. De ene frequentie is vaak drukker bezet dan de andere. De frequentie die het minst rondom het huis wordt gebruikt (of wordt verstoord door andere apparaten) leidt tot sneller internet. De keus voor een router met een bepaalde frequentie kan dus al snelheidswinst opleveren alhoewel je er wel op moet letten dat de apparaten waarmee je op internet wilt wel allemaal de frequentie kunnen ontvangen waarvoor je kiest. Oudere apparatuur ondersteunt soms 5 GHz nog niet.
Wanneer je router zowel 2.4 GHz als 5GHz tegelijk kan ondersteunen da is het aan te raden om hiervoor te kiezen.
Hieronder vind je de voor- en nadelen van de verschillende frequenties:
2.4 GHz
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Groot bereik en gaat goed door muren heen | Minder hoge maximale snelheid |
Wordt door bijna ieder apparaat ondersteund | Vaker last van storing door andere apparaten |
5 GHz
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Hogere maximale snelheid | Gaat slecht door muren |
Weinig last van storing door andere apparaten | Wordt niet door ieder apparaat ondersteund. |
Als je bovenstaande voor en nadelen tegen elkaar afweegt zul je erop uitkomen dat het vooral bij een klein huis handig is om te kiezen voor 5 GHz. Wanneer je in een groter huis woont en niet overal over een goede internetverbinding beschikt met 5 GHz kan het slim zijn om voor 2.4 GHz te kiezen.
Er bestaan verschillende WiFi-standaarden die ieder een eigen maximale internetsnelheid toestaan. Kijk hieronder welke WiFi-standaard welke maximale snelheid heeft. Let er dus op dat je een draadloze router neemt met een WiFi-standaard die jouw internetsnelheid ondersteund.
Wifi-standaard | Snelheid |
---|---|
802.11b | 4,5 Mbps |
802.11g | 23 Mbps |
802.11n | 100 Mbps |
802.11ac | 240 Mbps |
Het WiFi-signaal kan via een aantal kanalen verzonden worden door een WiFi-router. Vaak is het ene kanaal al drukker dan het andere omdat bijvoorbeeld veel van je buren al op één bepaald kanaal zitten. In dat geval kan het slim zijn om voor een ander kanaal te kiezen dat minder druk is. Dit kan je internetsnelheid en signaalsterkte verbeteren. Je hebt de keuze uit de volgende kanalen:
Bij 2.4 GHz heb je de keus uit de kanalen 1-13.
Bij 5 GHz heb je de keus uit de kanalen 36, 40, 44 en 48.
Voor de internetsnelheid is het naast de invloed van de routereigenschappen ook erg belangrijk wat de plek is waar je router staat/hangt.
Direct je internetsnelheid testen? Doe hier de speedtest
Kanalen 100-104-108-112…140 worden al langer in de EU ondersteund zolang alle apparaten DFS/TPS ondersteunen,
mijn huisbaas zit bij KPN (alles in een) heb al 3 jaar een zeer slechte verbinding moteurs zijn nu al 5 keer geweest. tot 2 keer een nieuwe experiabox gekregen. en wat blijkt wij zitten op het einde van de kabel
dus op z’n verst van de verdeel kast. er is al beloofd dat er een nieuwe grondkabel zou komen. maar omdat de aanleg van een rotonde vertraagd word blijft de nieuwe grondkabel ook uitgesteld.
de KPN servicetool geeft mij steets een ander kanaal op als het beste. om jullie snelheden ben ik jaloers want het is bij mij dan wel internet en dan weer niet. soms 4 keer per dag Experiabox resetten.
ik verlies gewonnen schaak partijen op de schaaksite op tijd omdat ik eenvoudig niet in kan loggen.
ook een wifi versterker op mijn kamer gaf geen verbetering. snik
Na 2 3 jaar andere routers Ziggo routers-modem is geen goede wifi als je in je routers wilt komen win + r cmd tik ipconfig in default gateway is je IP van je router onder je router staat je wachtwoord met login in de router kenaal aanpassen gebruik op android wifi analyzer voor Windows acrylic wifi om te zoeken naar ruimte op 2.4 GHz security wpa 2 Aes wps uitschakelen wachtwoord nemen met @#€%&-+ 20 tekens lang.. te veel wachtwoorden gebruik keeppass dhcp gebruik google dns is sneller doet het altijd 8.8.8.8 eronder 8.8.4.4
Danny zo te zien weet jij waar je over praat. Kun je mij helpen ? Ik heb net de nieuwe Connect Box Compal ontvangen van Ziggo met een upgrade naar 300 MB. Ik had als bridge de TP Link N600 double band router maar tot mijn teleurstelling komt mijn wifi niet verder dan 80 terwijl met de oude modem van Ziggo 200MB ik 73 wifi had dus die 100MB extra maakt praktisch geen verschil. Ik heb op advies van Ziggo de bridge funktie verbroken maar dat maakt geen enkel verschil. De Compal staat vrij de laptop is slechts 4 mtr van de Compal in dezlfde kamer. Als je kan geef me dan advies dat wordt zeer gewaardeerd. Johnny: midasgold6000@yahoo.com
Na 2 3 jaar andere routers Ziggo routers-modem is geen goede wifi als je in je routers wilt komen win + r cmd default gateway is je IP van je router onder je router staat je wachtwoord met login in de router kenaal aanpassen gebruik op android wifi analyzer voor Windows acrylic wifi om te zoeken naar ruimte op 2.4 GHz security wpa 2 Aes wps uitschakelen wachtwoord nemen met @#€%&-+ 20 tekens lang.. te veel wachtwoorden gebruik keeppass dhcp gebruik google dns is sneller doet het altijd 8.8.8.8 eronder 8.8.4.4
Ik heb 200.20 van Ziggo pas.
Bedraad haal pc soms 221 en 20
Wifi laptop na nieuw wifi kaartje te hebben in gebouwd in laptop dus en modem op 5 Ghz.
En ja hoor laptop wifi 99.3 en 20 upload was eerst 39 op 20 met oude wifi kaartje.
Met meerdere instellingen is meer uit tehalen voorlopig ben ik zeer tevreden 🙂
oke ik heb geen verstand van wifi zaken enz, eigenlijk helemaal niks van pc’s, dus als iemand zou kunnen helpen zou dat fijn zijn.
als ik een speed test doe dan zie ik bij de connection graph een redelijk hoge lijn constant, maar dan opeens ligt de lijn plat op de ”grond” om het zo maar te zeggen, en daarna gaat hij weer zo hoog als voorheen, ligt dat aan mijn wifi adapter van mijn laptop? wat gebeurt er dan eigenlijk?
alvast bedankt,
rick
Hoi Rick
Dit ligt niet aan je internet verbinding maar je modem/router.
Je kan eerst proberen het te testen op speedtest.net, als deze problemen blijven voorkomen dan moet je even contact op nemen met je provider, success Rick.
ja dat is leuk, vooral als het kpn is. voor het dubbele bedrag kunnen ze wellicht de helft bieden van wat ik nu al behoor te krijgen. heb een abonnement voor 8 mb maar alleen op goede dagen, ca. 3 x per jaar kom ik op 5% daarvan uit, voor de rest haal ik hooguit 0.01mb. uiteraard kan kpn daar niets aan doen
Oh jawel, daar kan de KPN wel wat aan doen. Alleen ze hebben het zelf nog niet door. Ze moeten gewoon de goede boxes leveren met de goede electronische instellingen in plaats van de verkeerde geven, wat hen héél vaak overkomt en vervolgens het dubbele betalen.
Kreeg de laatste tijd klachten over wifi snelheid in huis en merkte zelf ook dat het wifi instabiel was. Heb een Ziggo 200/20 abonnement en kwam met speedtest niet verder dan 100/20 bekabeld en 20/12 wifi. Na het lezen van een aantal artikelen, blogs en tests besloten om een aparte wifi router aan te schaffen en Ziggo te bellen om te klagen over het resultaat van 100 bekabeld en te vragen om het modem in bridge modus te zetten voor mijn nieuwe router. Voor het eerste probleem werd de kabel gereset o.i.d. en beide aanpassingen kosten 10 minuten op zondagmiddag. Na installatie van de nieuwe Daarna 200/20 bekabeld en 160/20 op wifi 5GHz. Router kostte wel een paar centen (ASUS RT-AC87), maar was voor mij als IT leek toch snel en makkelijk te installeren. Nu alleen nog afwachten hoe stabiel e.e.a. is.
Dus geachte lezer, mijn modem van Cisco Model EPC3925 komt niet in aanmerking voor 120/20 van Ziggo!
Maar de NETGEAR WNR 3500 2 kan die het dan wel
hopende dat iemand hier antwoord op heeft.
Nu wordt hier nog zo duidelijk uitgelegd wat ‘wifi’ precies doet en wordt er uitleg gegeven over de techniek erachter.
En nog zijn er van die PANNENKOEKEN hier die hun provider de schuld geven!
Verdiep je eens in de techniek voordat je een ander de schuld geeft!
niemand beledigen theo, we kunnen niet allemaal zo briljant zijn. of werk je wellicht op de servicedesk van zo’n provider?
Het is mij een raadsel waarom providers gewoon niet de snelheid leveren die ze beloven. In feite is hier sprake van wanprestatie.
Komt nog bij dat sites vaak niet te bereiken zijn of gewoonweg stil blijven staan. Het enige wat je dan kan doen is de webpagina weer herstellen. Maar onder tussen alleen maar ergernis. Vooral NU.NL heeft hier last van.
Alle verhalen over slechte modems of wifi en lan apparaten, geloof ik niets van.